את מי לשאול? בחירת אנשים למחקר UX!

מה אתה צריך לדעת על קהל היעד של הממשק שלך ולמה לא כולם יכולים להשתתף בו.

UX search IMG

כדי לעצב או לשפר ממשק, מעצבים מעלים השערות, מבינים את צרכי המשתמש, מתבוננים ומנתחים כל הזמן. חלק מהבעיות נמצאות על פני השטח, אחרות ניתן לגלות רק בעזרת סקרים, ראיונות עומק, בדיקות שמישות.

תוצאות מחקר עוזרות להבין עם אילו בעיות מתמודדים המשתמשים במוצר וכיצד לשפר אותו:

  • מה לא תקין בניווט האתר
  • למה משתמש מוסיף את המוצר לעגלת הקניות, אך בסופו של דבר לא קונה
  • האם המשתמש שם לב להצעה להירשם לניוזלטר

אז מעצבים פותרים בעיות אמיתיות לא בדיוניות של אנשים.

מחקר UX יכול להיות חסר תועלת אם אתה עובד עם קהל הלא נכונים. נבדוק במאמר הזה עם איזה קהל יעד לעבוד כדי שהתוצאה תהיה אמינה ובעלת ערך.

לרוב חברות מתעצלות לעשות מחקר, גם אם יש להן זמן וכסף לעשות זאת. או כשסוגרים על תקציב, הלקוח מגלגל את עיניו ואומר: "זה מטורף להוציא כל כך הרבה כסף, פשוט תעצבו וזהו". ואז המוצר יוצא, אף אחד לא משתמש בו ועוד יותר כסף מושקע על עיצוב חדש או רדיזיין.

הגדירו יעדי מחקר

זהו הקריטריון הראשון לבדיקה של הקהל. המחקר מתחיל עם יעד גלובלי, לדוגמא: "אנחנו רוצים להגדיל את מספר המשתמשים באפליקציה ב-20%". המטרה מחולקת למשימות קטנות: מה בדיוק אתה רוצה לדעת בתהליך ומה יכול לעזור להגדיל את מספר המשתמשים.

המשימות נקבעות בהתאם לשלב פיתוח המוצר ומטרת המחקר.

בשלבים ראשונים במוצר עובד בעת סיום פיתוח פונקציות חדשות, הרחבת המוצר
להבין מה רוצה המשתמש להבין איך אנשים משתמשים במוצר, מה הם אוהבים ומה לא השוואת מוצר עם מתחרים
להבין את היקף הבעיה והשפעתה על המשתמשים להפוך את המוצר לנוח יותר להבין איך אנשים מגיבים כשהם רואים עיצוב מעודכן, כמו - באילו פרטים/אלמנטים הם מבחינים הכי מהר
בדיקת רעיונות והשערות למצוא קווי דמיון בהתנהגות, הרגלים ותחומי עניין בקרב קהל היעד

ברגע שהמשימה מגובשת, ניתן לחשב את קריטריוני הקהל למחקר.

מחקר UX גדול הוא יקר ויכול להסתיים ללא תוצאות. כדי לחסוך כסף וזמן, ערכו מחקר קצר המתמקד בתכונות חשובות למשתמשים ולעסק.

נשענים על חווית משתמש

זהו קריטריון החשוב ביותר של בחירת קהל היעד. זה עוזר להתבסס על האינטראקציה הקודמת של המשתמש עם הממשק: התנהגותו בפתרון בעיות דומות, בעיות בפעולת המטרה - ביצוע הזמנה, ביקור בעמוד מסוים, הרשמה לניוזלטר, מילוי טופס.

על פי קריטריון זה, המשתתפים מחולקים לשלוש קבוצות: משתמשים מנוסים, בעלי ניסיון דומה וחסרי ניסיון.

משתמשים מנוסים - אנשים שמכירים את המוצר היטב. "מכירים היטב" נשמע מופשט, אז עדיף להיות ספציפי עם הקריטריונים הבאים, כמו:

  • משך שימוש במוצר
  • תדירויות שימוש
  • משך אינטראקציה
  • מספר הפונקציות שהיו בשימוש
  • קונטקסט וסיבות שימוש במוצר

משתמשים מנוסים מכירים את המוצר שלך כבר זמן רב, כך שבדרך זו או אחרת הם נתקלים בבעיות שונות. הם יכולים לדעת מדוע הם בחרו בו ומתי הם משתמשים בו.

זכור שמשתמשים מנוסים בסופו של דבר מפסיקים להבחין בבעיות ברורות ומוצאים דרכים לעקוף את האי הנוחות. בשל כך, תוצאות המחקר עלולות להיות מעוותות

חשוב מאוד לא להתבלבל בין משתמשים מנוסים ומומחים מומחים לרוב יוצרים מוצרים בעצמם, עובדים באותו תחום או בתחום קשור: מעצבים, עורכים, מפתחים, משווקים. קשה להם להתעלם מניסיונם המקצועי ולהסתכל על הממשק דרך עיניו של משתמש רגיל.

משתמשים בעלי ניסיון דומה - אלה גם משתמשים מנוסים, אבל הם משתמשים במוצר של המתחרה.

הם עוזרים להסתכל על המוצר בעין רעננה ויודעים לפתור את הבעיות שלהם בממשק אחר. לפני המחקר, אנשים אלה לא השתמשו במוצר שלך, כך שהם עשויים למצוא יותר בעיות מאשר משתמשים מנוסים.

משתמשים חסרי ניסיון - אנשים שמעולם לא ניסו מוצר שלך או דומה לפני כן.

בדרך כלל, את המשתמשים הלא מנוסים מזמינים להשתתף במחקר כדי לראות כיצד הם מקיימים אינטראקציה עם המוצר בפעם הראשונה ומתמודדים עם תרחישים בממשק לא מוכר

לעתים קרובות אנשים אקראיים נופלים לקבוצה זו. אל תזמין מישהו רק בגלל שהוא מעולם לא השתמש במוצר שלך או דומה לו. ראשית, תבדוק אם המוצר מעניין את המשתמש. אם לא, הוא יבצע משימות ללא רצון וההבנה הנדרשת - התועלת מהמחקר כזה היא קטנה.

למעשה, יש די הרבה משתמשים אקראיים, במיוחד בשלב של השקת מוצר חדש. אין בזה שום דבר רע. אבל ככל שתערכו יותר ראיונות משתמשים, הדיוק של הקהל שלכם יהיה קונקרטי ומפורט יותר. את התשובות של המשתמשים שלא מתאימים שמים בתיקייה ושומרים אותם. הן יהיו שימושיות בסבב חדש של פיתוח מוצר או הרחבה או השקה של תכונה חדשה.

קחו בחשבון מכשירים, מקצוע ונאמנות למוצרים

ניידים ומערכות הפעלה. הרגלי המשתמש ב - Windows ו-macOS, Android ו- iOS שונים. וגם הבעיות באפליקציה בפלטפורמות יכולות להיות שונות. כך למשל, לאותה חנות מקוונת יהיה קהל יעד אחר: אדם אחד קונה דרך גרסת הדסקטופ של האתר, השני דרך האפליקציה והשלישי לא משתמש באפליקציה אלא קונה דרך גרסת נייד של האתר.

מומחיות. כאשר לא ניתן לגייס משתמשים, החוקרים הולכים לקהילת אנשי המקצוע. אבל אם תראה את הממשק שלך למפתח, אז הוא יעריך את הדבר הלא נכון: הוא ישים לב למהירות הטעינה ולדיוק של המוקאפ במקום לקריאות הטקסט, לנוחות הפילטרים ולמיקום הכפתורים. זה יעוות את תוצאות המחקר, והצוות יבזבז זמן וכסף על חידוד מה שבדרך כלל לא חשוב למשתמשים.

נאמנות למוצר. קל לשאול שאלות את העמיתים, הורים, חברים. לא צריך לשלם להם כסף, הם מבינים את הכאב של החוקרים ומוכנים לעזור. אבל קיימת אפשרות שעמיתים עשויים להיות רכים או בררנים מדי, מכיוון שהם התמודדו עם בעיות דומות בפיתוח המוצר שלהם.

לעיתים אנו עורכים מחקר בתוך החברה: על קולגות שאינם שקועים כלל בפיתוח מוצר. מנהלים, מעצבים ומפתחים הם קהל מוטה מדי. כל אחד מהם יעריך עם מה הוא רגיל לעבוד. והמכירות למשל קרובות לקהל שלנו ויכולות להרגיש כמו משתמשים רגילים.

לפעמים משתמשים מנוסים הופכים נאמנים מדי לחברת פיתוח המוצר או למוצר עצמו. הם משתמשים בו כבר זמן רב, הם רגילים לחוסר הנוחות ואינם קולטים אפשרויות חלופיות. עם משתמשים כאלה, אתה צריך להיות זהיר יותר: אפילו במצב הגרוע ביותר, הם יכולים לומר שהכל בסדר.

אין להתמקד רק במגדר, גיל, מקום מגורים וסוציו-דמוגרפיה אחרת

טעות נפוצה היא להתחיל את בחירת המשיבים עם מאפיינים סוציו-דמוגרפיים של הקהל: מגדר, גיל, מצב משפחתי, השכלה ומיקום. ייתכן שהם לא יספיקו כדי להשיג תוצאות טובות. קורה שהמשתתף מתאים לגיל ולמיקום, אך מטרות השימוש במוצר שונות. לדוגמה, אתה רוצה להבין איך אנשים קונים ומוכרים מכוניות באתר שלך, ומעניין יותר עבור משתתפי מחקר לקרוא את החדשות שלך.

מאפיינים סוציו-דמוגרפיים יעזרו לקחת בחשבון את הכישורים והמאפיינים של הקהל מזוויות שונות. אבל התוצאה תושפע מהפעולות בפועל, מהרצון להשתמש במוצר, מהסבירות ותדירות השימוש בו.

צרו פרסונות של אנשים על סמך כל הקריטריונים

פרסונה הוא תיאור של משתמש טיפוסי במוצר עם התנהגויות ועמדות ספציפיות כלפיו.

  • פרסונות יסייעו בהשלמת הטקסט של הממשק, ההיגיון מאחורי בניית תרחישים חדשים ורדיזיין
  • יהיו שבלונות בעת גיוס משתמשים - זה יקל על החיים של הצוות במחקר נוסף
Persona1
Persona2

אל תסתמך על נתונים של Google Analytics, אחרת תיצור מאפייני קהל שגויים. התחבר עם אנשים אמיתיים כדי להבין טוב יותר את המטרות והצרכים שלהם.

דוגמאות למשימות וקהל למחקר UX

משימה משתמשים שלא יכולים להשתתף משתמשים מתאימים
קבע אילו בעיות מתרחשות בחנות המקוונת בעת ביצוע הזמנה: משתמשים מוסיפים את המוצר לעגלת הקניות, אך לא קונים משתמשים מנוסים. הם כבר ביצעו פעולה ממוקדת, מה שאומר שדעתם לא תהיה אובייקטיבית משתמשים עם ניסיון דומה - אנשים שהזמינו בגדים דרך חנויות מקוונות אחרות, אך לא השתמשו במוצר שלכם
קבע את הנוחות של אפליקציה חדשה שאיתה משתמשים מעבירים כסף עמיתים לעבודה, חברים או הורים: ינסו לומר משהו טוב או להיפך - הם יהיו בררנים יותר ממשתמשים רגילים משתמשים שמשתמשים כל הזמן בבנקאות סלולרית: יש להם ניסיון בהעברת כסף
פשט קביעת תורים מקוונים עם רופא בחשבון האישי של המרפאה משתמשים חסרי ניסיון. אם אדם רגיל להתקשר למרפאה בטלפון, יהיו לו יותר בעיות בעת ההרשמה לתור בפעם הראשונה מהמשתמש הרגיל משתמשים שכבר קבעו תור 2-3 פעמים במרפאה שלך או אחרת

דברים שכדאי לזכור!

  • ראשית, נסחו מטרה גלובלית ומשימות נקודתיות שיובילו אתכם למטרה בבצעדים קטנים מדוייקים
  • משתמשים מנוסים ומתחילים יעזרו לזהות בעיות שונות בממשק
  • על מנת לא לעוות את תוצאות המחקר, קחו בחשבון באיזו פלטפורמה משתמש משתמש, מקצועו ונאמנותו למוצר
  • לעסוק במחקר של מאפיינים סוציו-דמוגרפיים בשלבים אחרונים - יש להם השפעה מועטה
  • תאר את הקהל באמצעות פרסונות, ולאחר מכן דבר עם אנשים אמיתיים כדי לחדד או להתאים את הדמות